====== Összetett feladat ====== Készítsen egy egyszerűsített FTP (file transport) klienst és szervert, amelynél a kliens elküldhet vagy letölthet szöveges file-okat a szerverről. Általános funkció leírás: -) Kliens becsatlakozik a szerverhez és küld egy listázás üzenetet -) Szerver visszaküldi a tárolt file-ok listáját (vagy előzőleg feltöltött file-ok listáját) -) Kliens kilistázza a fileokat, és bekéri a felhasználótól, hogy milyen műveletet szeretne végezni? Feltöltés vagy letöltés? ('u' vagy 'd') -) Mindkét esetben be kell írni a file nevét kiterjesztéssel együtt -) A kliens elküldi a szerverre a kiválasztott file-t, vagy letölti a kiválasztott file-t egy adott könyvtárba. **Szerver nézőpont:** -) Becsatlakozás után felolvassa a file-okat a /store alkönyvtárból és a listázás üzenet megérkezése után a fájlneveket elküldi a kliensnek. -) Várakozunk a kliens 'u' vagy 'd' műveletére -) Klienstől kapunk egy filenevet és ha 'd' (download) a művelet, akkor felolvassuk a file-t és visszaküldjük a tartalmát -) Ha a művelet 'u' (feltöltés), akkor nyitunk egy új file-t a megadott néven és várjuk az adatokat, amiket kiírunk a file-ba. **Kliens nézőpont** -) A kliens becsatlakozik és várja a visszajövő fájlok listáját, majd ha megjön akkor kiírjuk a konzolra -) Bekérjük a "u" vagy "d" billentyűt -) Majd kérjük a file-nevet is. -) a kliens a /files könvytárából olvassa a file-okat, vagy a letöltött file-t is ide hozza létre -) "d" billentyű esetén létrehozza a /files/ állományt és a szerverről jövő adatokat beleírja -) "u" billentyű esetén a /files/ állományt elküldi a szervernek ====== Alappéldák ====== ==== 1.) Hagyományos blokkolt TCP alapú socket szerver ==== === Socket szerver kód === import java.io.IOException; import java.io.ObjectInputStream; import java.io.ObjectOutputStream; import java.net.ServerSocket; import java.net.Socket; public class Server { ServerSocket providerSocket; Socket connection = null; ObjectOutputStream out; ObjectInputStream in; String message; Server() { } void run() { try { // 1. szerver socket létrehozása providerSocket = new ServerSocket(8080, 10); // 2. kapcsolódásra várakozás connection = providerSocket.accept(); // 3. Input és Output streamek megadása out = new ObjectOutputStream(connection.getOutputStream()); in = new ObjectInputStream(connection.getInputStream()); // 4. socket kommunikáció do { try { message = (String) in.readObject(); System.out.println("client>" + message); if (message.equals("bye")) { sendMessage("bye"); } } catch (ClassNotFoundException classnot) { System.err.println("Data received in unknown format"); } } while (!message.equals("bye")); } catch (IOException ioException) { ioException.printStackTrace(); } finally { // 4: kapcsolat lezárása try { in.close(); out.close(); providerSocket.close(); } catch (IOException ioException) { ioException.printStackTrace(); } } } void sendMessage(String msg) { try { out.writeObject(msg); out.flush(); System.out.println("server>" + msg); } catch (IOException ioException) { ioException.printStackTrace(); } } public static void main(String args[]) { Server server = new Server(); while (true) { server.run(); } } } === Socket kliens kód === import java.io.IOException; import java.io.ObjectInputStream; import java.io.ObjectOutputStream; import java.net.Socket; import java.net.UnknownHostException; public class Client { Socket requestSocket; ObjectOutputStream out; ObjectInputStream in; String message; Client() { } void run() { try { // 1. socket kapcsolat létrehozása requestSocket = new Socket("localhost", 8080); // 2. Input and Output streamek out = new ObjectOutputStream(requestSocket.getOutputStream()); in = new ObjectInputStream(requestSocket.getInputStream()); // 3: Kommunikáció do { try { sendMessage("Hello szerver"); sendMessage("bye"); message = (String) in.readObject(); } catch (Exception e) { System.err.println("data received in unknown format"); } } while (!message.equals("bye")); } catch (UnknownHostException unknownHost) { System.err.println("You are trying to connect to an unknown host!"); } catch (IOException ioException) { ioException.printStackTrace(); } finally { // 4: Kapcsolat zárása try { in.close(); out.close(); requestSocket.close(); } catch (IOException ioException) { ioException.printStackTrace(); } } } void sendMessage(String msg) { try { out.writeObject(msg); out.flush(); System.out.println("client>" + msg); } catch (IOException ioException) { ioException.printStackTrace(); } } public static void main(String args[]) { Client client = new Client(); client.run(); } } ==== 2.) Hagyományos UDP alapú kommunikáció ==== 2.a) Az alábbi Ágens küld egy üzenetet és a 8080-as porton várja a választ rá, ugyancsak UDP-vel. Az eclipse fejlesztőkörnyezetben a consolon beírt szöveget ctrl+z leütésével lehet elküldeni. **Feladat**: módosítsuk a kódot, hogy át tudjon küldeni egy beégetett nevű, és létező, 2 kbyte-nál nagyobb szöveges vagy kép állományt és ellenőrizzük a sikeres küldést. package org.ait; import java.io.BufferedReader; import java.io.InputStreamReader; import java.net.DatagramPacket; import java.net.DatagramSocket; import java.net.InetAddress; public class UDPClient { public static void main(String args[]) throws Exception { BufferedReader inFromUser = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in)); DatagramSocket clientSocket = new DatagramSocket(); InetAddress IPAddress = InetAddress.getByName("localhost"); byte[] sendData = new byte[1024]; byte[] receiveData = new byte[1024]; String sentence = inFromUser.readLine(); sendData = sentence.getBytes(); DatagramPacket sendPacket = new DatagramPacket(sendData, sendData.length, IPAddress, 8080); clientSocket.send(sendPacket); DatagramPacket receivePacket = new DatagramPacket(receiveData, receiveData.length); clientSocket.receive(receivePacket); String modifiedSentence = new String(receivePacket.getData()); System.out.println("átalakítva:" + modifiedSentence); clientSocket.close(); } } 2.b) Az UDP szerver a 8080-as porton várja az ágensek üzeneteit és nagybetűre konvertálva visszaküldi a kliens UDP socketre. package org.ait; import java.net.DatagramPacket; import java.net.DatagramSocket; import java.net.InetAddress; public class UDPServer { public static void main(String args[]) throws Exception { DatagramSocket serverSocket = new DatagramSocket(8080); byte[] bytesReceived = new byte[1024]; byte[] bytesSent = new byte[1024]; DatagramPacket receivePacket = new DatagramPacket(bytesReceived, bytesReceived.length); // itt várakozik ameddig adat jön a 8080-as porton serverSocket.receive(receivePacket); String szoveg = new String(receivePacket.getData()); System.out.println("kaptam: " + szoveg); InetAddress IPAddress = receivePacket.getAddress(); int port = receivePacket.getPort(); String nagybetűsSzöveg = szoveg.toUpperCase(); bytesSent = nagybetűsSzöveg.getBytes(); // visszaküldi DatagramPacket sendPacket = new DatagramPacket(bytesSent, bytesSent.length, IPAddress, port); serverSocket.send(sendPacket); serverSocket.close(); } }