Feladat 1: Definiáljunk egy változót és írassuk ki azt a címet, ahol éppen tárolva van a memóriában.

#include <stdio.h>
 
main()
{
    int a = 12;
    printf("%p\n", &a);
}

Megjegyzés: A printf(”%p”) 16-os (hexadecimális) számrendszerben kiírja a címet. A címet a &-jel jelenti. Ha csak 'a'-t írunk akkor 00000C-fog megjelenni, ami a 12 hexadecimális alakja.

Feladat 2: Definiáljunk egy változót és egy erre a változóra mutató pointert. Írassuk ki a változó értékét a pointer segítségével.

#include <stdio.h>
 
int main()
{
    int a = 12;
    int *b; // egy egészre mutató pointer létrehozása
    b = &a; // a pointer mutasson az 'a' változó címére 
    printf("%d\n", *b);  // a b előtti * mutatja, hogy nem a címet, hanem az ott tárolt értéket kell kiíratni
}

Feladat 3: Az előző feladatban adott b pointer segítségével növeljük meg az a változó értékét, majd írassuk ki az a változót.

#include <stdio.h>
 
int main()
{
    int a = 12;
    int *b; // egy egészre mutató pointer létrehozása
    b = &a; // a pointer mutasson az 'a' változó címére
 
    *b = *b + 1;
 
    printf("%d\n", a); 
}

Érték növelése pointeren kereszül

#include <stdio.h>
 
main()
{
    int a = 10;
    int* b = &a;
 
    // növeljük meg a értékét b-n keresztül röviden írva
    *b++;
 
    printf("%d", a);
}

Nem lett 11 a értéke. Miért? Mert (*b)++ -t kellett volna írni.

Érdekesség: Pointerre mutató pointer

Legyen egy val változó értéke 10. Hozzunk létre egy pointert ami a val változó címére mutat. Hozzunk létre egy másik pointert ami az első pointerre mutat. Irjuk ki a pointerek által mutatott címen tárolt értéket!

#include <stdio.h>
 
main ()
{
    int  val = 10;
    int  *ptr;
    int  **pptr;
 
    ptr = &val;
    pptr = &ptr;
 
    printf("val erteke = %d\n", val );
    printf("*ptr = %d\n", *ptr );
    printf("**pptr = %d\n", **pptr);
}

Érdekesség: Jelszó feltörés

Az alábbi program bekér egy karaktert a felhasználótól. Ha nem c-t nyom akkor nem helyes a kódja.

#include <stdio.h>
 
main()
{
    char kod;
    int helyes = 0;
 
    printf("Kerem a varazsbillentyu megnyomasat.\n Csak 1 probalkozasa van, Mr. Bond.\n");
    scanf("%s", &kod);
 
    if( kod == 'c' )
    {
        printf ("A jelszo helyes\n");
        helyes = 1;
    }
    else
    {
        printf ("A jelszo helytelen\n");
    }
 
    if(helyes)
    {
        printf ("On a rendszergazda\n");
    }
}

Látva a kódot, ha tegyük fel 8db bármilyen karaktert ütünk be, akkor is rendszergazdák leszünk. Magyarázzuk meg miért? (azért, mert a scanf felülírja a memóriát és a “helyes” érték 0-ja felülíródik. Ezt nevezzük “buffer túlcsordulásos” támadásnak.

 
tanszek/oktatas/szamitastechnika/mutatok_pointerek.txt · Last modified: 2020/10/20 22:17 by admin
 
Recent changes RSS feed Creative Commons License Donate Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki